Одним з популярних напрямків у сфері господарювання, що отримав свій інтенсивний розвиток в Україні, є відкриття так званої установи громадського харчування, а говорячи простою мовою - кафе чи ресторану. Процедура відкриття,
наприклад, кафе, є досить складною як з оформлення документів, так і по організації самого процесу. Зупинимо свою увагу на найбільш принципових моментах відкриття кафе, які допоможуть зорієнтуватися в ситуації або хоча б
окреслять коло питань, з якими зіткнеться підприємець.
Перш за все, почнемо з вибору організаційно-правової форми, в якій кафе буде здійснювати свою діяльність. Як показує практика, найбільш оптимальною формою може стати ТОВ або
ПП. Але в світлі нещодавніх подій (прийняття нового Податкового кодексу України), можлива і цілком прийнятна інша форма, в якій здійснюють трудову діяльність відразу два
підприємця. Цей симбіоз виглядає наступним чином: один підприємець реалізує алкогольні напої, а інший - готує страви. Дана форма зручна в силу того, що є можливість основну частину
виручки (від кухні) отримувати, будучи на єдиному податку, а алкогольні напої, без яких повноцінне кафе важко уявити, продавати на загальній системі. Це дозволить оптимізувати витрати на ведення бізнесу, а саме -
знизити податкове навантаження. Відразу виникає багато питань про те, наскільки законна дана форма діяльності, і, головне, - як вести бухгалтерський облік?
Тепер необхідно розглянути питання про ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем і тютюном і торговий патент.
Для підприємця на єдиному податку допускається робота без торгового патенту. Ліцензія йому так само не потрібна, тому що продаж товарів, що підлягають ліцензуванню, їм не передбачена. А от для роботи на загальній системі
необхідно в органах податкової служби за місцем реєстрації бізнесу отримати торговий патент, а також ліцензію і в своїй діяльності виконувати всі ліцензійні умови (наприклад, наявність торгової площі не менше
20 м2), у тому числі не забувати вносити за неї плату (поквартально або відразу за рік).
Наступним кроком буде отримання дозволу на розміщення об'єкта торгівлі. Існують різні точки зору щодо даного дозволу: податкові органи вимагають наявності дозволу, а Держкомпідприємництва роз'яснює в листах те, що на даний момент
вимоги законодавчо не закріплені. Ми вважаємо, що отримати його варто, тому що у податковій його будуть вимагати при отриманні патенту та реєстрації РРО (реєстратор розрахункових операцій). І, зрозуміло, суперечки і конфлікти
на цій стадії вкрай не бажані.
Без отримання висновку ДСЕС та дозволу на початок робіт органів Держпожежнагляду так
само не обійтися. Самі процедури отримання досить складні і, оскільки вони все-таки необхідні, то краще звернутися за допомогою до фахівців, що значно заощадить час і гроші. Можуть виникнути ситуації, коли дозвіл Держпожежнагляду
і ДСЕС отримувати не потрібно, якщо, скажімо, приміщення під кафе орендоване і власником всі дозволи на роботу кафе від ДСЕС і пожежних отримані. Але у випадку реконструкції приміщення або введення в експлуатацію
нового обладнання висновок і дозвіл будуть потрібні.
Особі, яка отримала ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами, не слід забувати про необхідно внесення до Єдиного реєстру всіх місць зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, якщо вони
розташовані за іншою адресою, ніж місце здійснення торгівлі.
Так само ще залишаються питання про найманих працівників, звіти по них, ведення книги Форми № 10, РРО та інші питання, на які юристи компанії "Lion's Mark" дадуть відповіді, спираючись на чинне законодавство.
На підставі всього вищеописаного можна сказати, що два підприємці можуть працювати в одному кафе. Для законності їх діяльності у кожного з них має бути свій документ на відповідну частину приміщення. Торговий патент на єдиному
податку не потрібен, а загальній системі не обійтися без патенту та ліцензії. У підприємця на загальній системі РРО має бути обов'язково. Через РРО повинні проводитися тільки ті суми, які надходять від продажу продукції,
що належить підприємцю на загальній системі.