Реєстрація іноземного представництва нерезидента в Україні. Особливості та вимоги

Під час спілкування з іноземними клієнтами досить часто піднімається питання стосовно бажання клієнта відкрити в Україні представництво іноземної юридичної особи. Особливо  дана тема є актуальною для великих міст України (Львів, Дніпропетровськ, Одеса), і, само собою, для столиці - Києва. Саме в цих ділових центрах іноземні представництва в  основному виявляють бажання здійснювати свою діяльність. Більшість клієнтів, які звертаються за подібною консультацією, навіть особисто ознайомившись з порядком  формування пакету документів та їх подачі, все ще мають не повне уявлення щодо юридичного статусу іноземного представництва та інших питань, пов'язаних з його  знаходженням і веденням діяльності в українській державі. Справа тут ось в чому: реалії українського законодавства на сьогодні такі, що у нерезидентів виникає плутанина в даному  питанні. Без консультації фахівця тут обійтися не вийде, тому розглянемо цю ситуацію поетапно.

Перш за все, слід звернути увагу на суттєві відмінності між реєстрацією представництва іноземної юридичної особи та реєстрацією ТОВ або ПП з засновником-нерезидентом. У  кожному випадку можна знайти свої плюси і мінуси. Першочергове питання, зрозуміло, зачіпає вартість реєстрації. Щоб в Україні зареєструвати представництво іноземної компанії,  необхідно сплатити держмито в 2500 $ (і це без урахування чималих витрат на оформлення необхідного пакету документів, а також оплати послуг фахівців), у той час як для  реєстрації юридичної особи з засновником - нерезидентом вартість оформлення необхідного пакету документів і безпосередньо реєстрації складе від сили 15-20% від цієї суми. Але  не все так однозначно, адже представництву іноземної компанії для найму співробітників-нерезидентів достатньо оформити на їх ім'я відповідні картки працівників іноземного   представництва, в той час як ТОВ (ПП) доведеться отримувати дозвіл на працевлаштування іноземця, а цей процес вельми непростий і витратний (держмито за розгляд заяви на  працевлаштування складає 4 мінімальні зарплати), до того ж дозвіл необхідно щорічно подовжувати. Ще однією перевагою, особливо важливою, зокрема, для європейських і  американських компаній, що заходять на український ринок, є можливість вести діяльність від імені материнської компанії. Ім'я і репутація компанії (Goodwill) відіграють вагому  роль і є солідним активом в сучасному діловому світі.

Більшість законів, які раніше регулювали дане питання, вже втратили силу і отже виникли нові формальності в процесі реєстрації, так само як і в переліку документів, що  подаються, і необхідно дотриматись їх, щоб уникнути відмови в самій реєстрації.

У Законі України «Про зовнішньоекономічну діяльність» дається трактування іноземного представництва, визначеного як особа або організація, повноваження якої представляти  в українській державі інтереси певного суб'єкта госп. діяльності-нерезидента оформлені належним чином. Відносно статусу відразу ж помічаємо наступне: юридичною особою  іноземне представництво в розумінні закону жодним чином не являється, а тому не має права вести госп. діяльність самостійно. У питаннях своєї діяльності воно насамперед  керується положеннями довіреності, що видається головною (материнською) компанією, яка зазначена у реєстраційному документі, діючи від її імені, в її ж інтересах. Зрозуміло,  що представництво функціонує строго відповідно до норм та вимог українського законодавства. Керівництво ведеться в рамках повноважень, означених основною (материнською)  компанією. Якщо планується здійснювати госп. діяльність, то необхідно поставити представництво на облік в податкові органи за місцем реєстрації. При цьому воно отримує  статус, визначений у законодавстві як постійне представництво. Саме цей статус є необхідною і достатньою підставою для ведення госп. діяльності компанії-нерезидента в межах  України.

Відповідно, підводячи підсумок викладеної вище інформації, підсумуємо, що на території України можливі представництва компаній-нерезидентів всього 2-х видів:

  • такі, що не ведуть госп. діяльність (некомерційні), метою їх знаходження є збір інформації, дослідження ринку та інші завдання некомерційного характеру;
  • постійні представництва, їх знаходження переслідує мету ведення госп. діяльності.

Не залежно від мети перебування, представництву належить пройти процес реєстрації, яку в даному випадку виконує Міністерство економічного розвитку і торгівлі України.  Документи на реєстрацію розглядаються протягом 60 днів, починаючи з моменту подачі нерезидентом. Регламентується це Інструкцією № 30, яка повністю описує процес  реєстрації та перелік документів, необхідних для реєстрації. Звертаємо увагу, що документи не тільки підлягають нотаріальному завіренню за місцем їх видачі, але так само і  легалізації в консульстві України або апостилізації згідно з міжнародними нормами (якщо інше не передбачено законом чи міждержавними договорами), а також нотаріально   завіреним перекладом на українську мову. Не варто забувати про наступні нюансі: документи необхідно подати до Міністерства не пізніше 6-ти місяців з дня їх складання. Після  подачі пакета документів Міністерство видає рахунок з реквізитами для оплати держмита, яке становить 2500 $.

З розгляду документів видається Свідоцтво про реєстрацію представництва, яка буде підставою для отримання довідки у Держ. службі статистики, що містить перелік видів  діяльності представництва. У видаваному Свідоцтві міститься інформація про повне найменування іноземного представництва, числі його співробітників-іноземців, присвоєний  реєстраційний номер, а також адресу знаходження самого представництва разом з філіями (за наявності таких), правовий статус (наділене правом ведення госп. діяльності або без  цього права). Постійне представництво відкриває в банку рахунок типу «П», в той же час будь-яке представництво, що не наділене правом ведення госп. діяльності, відкриває  відповідний рахунок «Н»-типу.

Залежно від статусу представництва, після проведення акредитації (легалізації) виникає необхідність постановки на облік у податкових органах. Логічно припустити, що мова йде  про реєстрацію саме з метою подальшого оподаткування прибутку від діяльності представництва. Для цього слід протягом 10-и календарних днів (починаючи з дня реєстрації в  Міністерстві) надати наступне:

  • заяву форми N 1-РПП;
  • копію документа про присвоєння коду ЄДРПОУ;
  • копію документа про факт створення (реєстрації, легалізації, акредитації).

Після чого постійному представництву присвоюється статус платника податку на прибуток з відповідним внесенням його до реєстру платників податків-нерезидентів.

Переваги здійснення госп. діяльності за допомогою постійного представництва нерезидента є привабливими з точки зору економічної вигоди. Слід так само підкреслити діяльність  некомерційних представництв з обмеженим колом повноважень. Їх основними завданнями є маркетинговий аналіз ринку, аналіз споживчої думки, інші дослідження, що не  ставлять за мету отримання прибутку. Особливості національного законодавства такі, що при виявленні будь-яких свідчень госп. діяльності у трактуванні податкового  законодавства, виникають штрафні санкції, притягнення до відповідальності. Тому, компанії, яка вирішила зареєструвати представництво, важливо спочатку вирішити питання про  цілі діяльності, її доцільність на території України, прорахувати можливі варіанти. Залежно від обраного напрямку здійснюється відповідна процедура реєстрації та подальша  діяльність.

Юридична компанія "Lion's Mark" надасть повний обсяг консультацій з усіх питань щодо реєстрації іноземного представництва в Україні, підготує пакет необхідних відповідно до  закону документів, здійснить представництво Ваших інтересів в реєстраційних органах, надасть допомогу в питаннях укладення договору оренди офісу (або юр. Адреси ), а так само  юридично забезпечить діяльність представництва.


Top